Motor je pravdepodobne tá najdrahšia súčasť vášho vozidla. Na svoju funkciu potrebujete ten správny olej a hlavne jeho včasnú výmenu. Kto na tomto šetrí, tomu sa to môže škaredo nevyplatiť v nákladoch práve na opravu pohonnej jednotky.
Aká je vlastne rola motorového oleja? Najprv samozrejme tá lubrikačná. Znižuje trenie a tým aj opotrebenie materiálov, ktoré sú nejakým spôsobom v kontakte. Bez oleja sa životnosť motora počíta na minúty, s kvalitným mazivom na vyššie jednotky rokov prevádzky. Dnes už sú oleje aj motory tak vymakané a kvalitné, že obvykle zlyhá nejaký iný zásadný komponent, kvôli ktorému sa automobil neoplatí opravovať.
Nevydrží mazať motor večne
Olej ale samozrejme podlieha takému nejakému opotrebovaniu, je teplotne namáhaný a postupom času stráca svoje vlastnosti. Navyše sa v ňom ukladá všetok neporiadok z motora v podobe rôznych kovových pilín a špon. Väčšinu síce zachytí olejový filter, ale zďaleka nie všetko, malé kúsky kovu potom zvládnu treba skrátiť životnosť ložísk. Preto je nutné olej v motore čas od času vymeniť.
Ako často olej meniť?
Výrobcovia sú dnes schopní uvádzať interval až 50 000 kilometrov, aby sa opticky znížili náklady na prevádzku väčšieho množstva vozidiel vo firemných flotilách. A producenti mazív sa tomu prispôsobili a ponúkajú oleje, ktoré majú takú porciu údajne vydržať. longlife oleja. Áno, vydrží to, ale pri výmene už budú naozaj veľmi silne opotrebované, nehľadiac na olejový filter, ktorý už bude značne zanesený a zďaleka nebude plniť svoju funkciu. Preto je rozumné meniť olej maximálne po 20 000 tisícoch, lepšie však po 15. Veľa vodičov však mení každých desiatich tisíc kilometrov, proti čomu tiež nemožno nič namietať. Ďalšie skracovanie má význam už len pre extrémne namáhané pohonné jednotky.
S výmenou neotáľajte
Ďalším limitom pre olej je čas. Nie nadarmo sa odporúča výmena aspoň raz ročne. Mazivo skrátka degraduje nielen pri prevádzke, ale aj keď vozidlo stojí. Zmeny teplôt a vlhkosť urobia svoje, preto aj keď nabehnete napríklad len tritisíc kilometrov za rok, olej vymeňte. Dôležité je dodržať špecifikáciu predpísanú výrobcom. Dôležitou súčasťou, ako sme už povedali, je olejový filter. Ten treba nezabudnúť kúpiť spoločne s olejom.
Všetok olej von
Pred výmenou motor zahrejte, nech nie je olej tak hustý a pekne tečie. Pod motor umiestnite nádobu, ale pozor, auto musí byť v rovine. Kľúčom povoľte výpustnú zátku a pozor, nechaj vám mazivo nezačne tiecť priamo na hlavu. Ak vyteká olej do nádoby, je všetko v poriadku, na urýchlenie procesu môžete odskrutkovať viečko nalievacieho hrdla. Nikam sa neponáhľajte, je dôležité, aby sa olej dosť von ideálne všetok, čím viac ho zostane vo vnútri, tým viac si skrátite životnosť novej náplne. Takže kým kvapká, vydržte.
Pri čakaní môžete v kľude vymontovať olejový filter. To ide najlepšie špeciálnym kľúčom, niekedy je čistič v plastovom filtrboxe, do ktorého sa dá len nová vložka. Či máte na svojom vozidle jedno alebo druhé riešenie, môžete počas vypúšťania starej náplne namontovať nový filter. Nezabudnite ale namazať trochou oleja tesnenie, ktorým dosadá na prírubu motora. Uťahovať ho nemusíte na silu, stačí skrátka len ako to ide rukou.
V okamihu, keď je vypustený všetok olej, môžete namontovať späť vypúšťanie skrutku. Ak je pod ním tesniaci krúžok z medi, treba ho vymeniť, pretože je len na jedno použitie (dotiahnutie). Aj tesnenie je lepšie použiť nové, ale nie je to vyložene nutnosť. Doťahovanie vykonajte kľúčom, ale nie veľkou silou. Ak si strhnete závit vypúšťacej skrutky, budete musieť do servisu.
Medzi rysky
Nový olej dolievajte postupne. Dobrou fintou je zistiť si, koľko ho má do konkrétneho motora prísť a naliať zhruba o pol litra menej. Potom zmerajte množstvo na mierke a postupne dolievajte, kým nie je hladina medzi ryskami. Vždy ale nechajte oleju chvíľu na to, aby stiekol do motora, meranie vykonávajte pokojne desať minút po doliatí. V žiadnom prípade sa ale nesmie stať, že by hladina bola nad hornou ryskou, to je zle. Nakoniec zatvorte horné viečko a môžete naštartovať. Odporúčame nechať motor chvíľu bežať a následne skontrolovať hladinu oleja treba po hodine. Starý olej potom ekologicky zlikvidujte, rozhodne ho nevylievajte niekam k plotu alebo do kanalizácie.